Présentation du site

Mise à jour 1 mai 2020


Ce blogue est dédié entièrement à l’escadrille Les Alouettes connue aussi comme l’escadrille 425 Alouette.

Ce fut la première et la seule escadrille canadienne-française durant la Deuxième Guerre mondiale.

Ce blogue sera un lieu de partage des informations que je possède et aussi des informations que les descendants des aviateurs et tout autre membre du personnel de cette escadrille voudront bien partager.

Bien sûr que les vétérans peuvent également participer.

Je te plumerai.

425 Alouette 001

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31 réflexions sur “Présentation du site

  1. Hello ou plutôt bonjour, devrais-je dire!

    J’ai 31 ans et me passionne depuis de nombreuses années pour la guerre aérienne en Belgique.
    A ce titre, j’ai participé activement à la création d’un monument commémorant 2 équipages des 427 et 429 RCAF Sqn tués lors d’une collision en vol près de chez moi (avec la publication d’un petit ouvrage).

    Je me renseigne actuellement sur deux Halifax du 425 Sqn abattu par un chasseur de nuit (Hptm. Raht), au-dessus de la Belgique libérée, le 16 mars 1945.
    1°) Halifax – du 420 Sqn – NR172 PT-Y (pilote: P/O J.V.L. PATRY, F/O A.M. FOURNIER tués) perdu en un lieu inconnu (que je pense avoir retrouvé)

    2°)Halifax PN172 KW-G abandonné près de Gosselies, le Sgt ARCAND n’a pu évacuer l’épave en feu.

    D’avance merci de me renseigner tout historien, chercheur voire vétéran qui pourraient m’aider dans mes recherches sur ces 2 équipages du 425 Sqn.

    Nicolas Clinaz

    • Bonjour,

      Je me présente Hugo Bolduc. Mon grand-père a été pilote dans le 425 Alouettes d’octobre 1942 à mai 1943 à Dishforth. J’ai son journal de guerre (journal intime) et je me demandais si j’ai des questions ou de l’info que je peux donner à des gens ils seront les bienvenues. Car disons que dans ce petit livre plein de détails et de noms se trouve à l’intérieur. J’ai même des photos originales ainsi que ses médailles.

      Donc donnez-moi de vos nouvelles si cela vous intéresse.

      • Je suis intéressé à écrire des articles sur votre grand-père.
        Si vous pouvez numériser les pages de son logbook, je les mettrai sur mon blogue comme je le fais avec l’histoire de Jean Ouellet et Jacques Morin.

        Tout pour rendre hommage à ces héros.

        Pierre Lagacé

    • Bonjour M. Clinaz, dans le cas du KW-G le Sgt Arcand était l’oncle de mon épouse et je serais très intéressé à obtenir plus d’infos sur ce crash. Avec le temps la vérité s’est diluée dans la famille d’autant plus que ce souvenir était pénible à remémorer. Ma belle-mère, soeur du Sgt Arcand m’a toujours affirmé avant son décès que bien que ce dernier soit dans un cimetière en Belgique, ils n’auraient jamais trouvé son corps.

  2. Je connais l’appareil que tu cherches abattu de nuit par un Messerschmitt 110 au-dessus de Gosselies.
    C’est près de Charleroi.
    À l’écrasement de l’avion il y a eu un civil de décédé.

  3. Mr. Lagace;

    I would like to contact you with a picture of my Grandfather’s crew. He was the only survivor of a mid air crash. Here is some of the information I have;
    General Information
    Military Branch Royal Air Force (United Kingdom)
    Manufacturer:Handley Page
    Model:Halifax Type:Mk.III
    Serial Number:MZ482
    mIdentifier:KW-G
    Nickname:
    Command:Bomber Command
    Squadron:No. 425 Squadron RCAF (Alouette)

    Comment:
    Airborne 23:55 on 18 Mar 1945 from Tholthorpe.
    Col…
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    Airborne 23:55 on 18 Mar 1945 from Tholthorpe.
    Collided over Belgium with a No.515 Sqdn Mosquito (See: NS957), both machines crashing near Ciney (Namur, 14 km ENE from Dinant.
    The Rear Gunner and only survivor, F/S Balyx RCAF was thrown clear and landed by parachute. He was treated for his injuries at Ciney. Those killed are now buried in the Hotton War Cemetery.
    F/O Irwin was an American from Beverly Hills, California, serving in the RCAF.

    Serial Range MZ447 – MZ495.
    49 Halifax Mk.III.
    Delivered by the London Aircraft Production Group (Leavesden) between 25 Sep 44 and 20 Nov 44.
    MZ482 was one of three 425 Sqdn Halifaxes lost on this operation.
    See: MZ495; NP939.

    Best Regards, Paul Carey, Grandson of Mr. Bernie Balyx

  4. Bonjour

    Mon père Jean-Paul Michaud a été pilote d’un Lancaster KW avec l’escadron des Alouettes 425 lors de la Deuxième Guerre mondiale. Je n’en sais pas beaucoup puisqu’il est décédé alors que j’étais très jeune et ma mère en a su aussi très peu car il refusait de parler de la guerre. Si par ce blogue je pouvais connaître un peu mieux son histoire et l’homme qu’il était j’en serais ravie.

    Merci.

      • April 10/11, 1943

        24 Halifaxes from 405, 408, and 419 Squadrons were joined by 94 Wellingtons from 420, 424, 425, 426, 427, 428, 429, and 431 Squadrons on an attack at Frankfurt. The crews were over the target at between 12,000 and 20,000 feet, releasing 120,000 lbs of high explosives and 189,000 lbs of incendiaries. According to reports, the target was cloud covered and the attack was scattered.

        F/O J. Michaud and crew flying Wellington X HE-423 coded KW-A were attacked by an unidentified twin engine enemy aircraft, there was no claim or damage.

  5. Dear sir/Madam,

    I am investigating an air crash during world war two,

    On the night of the 22/23th April 1944 a Halifax KN-O (Serial no: LW633) from the Bomber Command no.425 Squadron RCAF crashed into the backyard of my Grandma’s house (in the town of St-Oedenrode in The Netherlands). The LW 633 was struck down by German fighters and flak during the Düsseldorf bomb. Unfortunately five members of the crew died in the crash

    Two members of the crew survived and managed to escape. During their escape they were captured in Antwerp:

    – Warrant Officer – Joseph Emile Leon DAVIDSON (RCAF) – R161701 (J88391) – Captured 17th June 1944 Antwerp – PoW No. 256 (interned in Stalag Luft 7)
    – Flying Officer – Joseph Yvan DESROSIERS – J26858 – (also spelled Desrosiers) – Captured 9th May 1944 in Antwerp – PoW no. 5380 (interned in Stalag Luft 3)

    The two surviving crewmembers managed to make their way to Antwerp before being captured by German authorities. Davidson, captured in June, was sent to Stalag Luft 7 in Germany where he was held until the end of the war. Davidson returned to the UK on 26 May 1945 and there were no injuries recorded on his RCAF POW card. Desrosiers was captured in May and was sent to the Stalag Luft III. He too remained imprisoned in Germany until the end of the war. He returned to the UK safely on 13 May 1945, he did not report any injuries for his RCAF POW card.

    The other members where killed in action:
    The other members were killed:

    – Warrant Offices (pilot) – J.P.G. Brisson (RCAF) – Personal ID: J/86180
    – Sergeant – I.Welch (RCAF) – Personal ID: 2201513
    – Flying Officer – E.C.E Fortin (RCAF)
    – Sergeant – J.H.C. Legault – Personal ID: J/89453
    – Sergeant – J.F.R Hurteau (RCAF) – Personal ID: R/194194

    I really would like to receive some more information about this crash, but especially about the crew. Could anybody help me?

    My grandma is still alive. I hope we can solve this story.

    With best regards, from the Netherlands,
    Jaap Vermunt

    • I have this for the moment…

      KW-O LW633

      22/23 April 44, Dusseldorf, pilot P/O J. Brisson and crew shot down by night fighter, five were killed – Sgt. I. Welch, F/O E. Fortin, P/O J. Legault, and P/O J. Hurteau. Two POW’s – W/O 2nd Class J. Davidson, and F/O J. Desrosiers.

    • http://www.6bombergroup.ca/April44/April22~23.html

      April 22/23, 1944
      23 Lancasters from 408 and 426 squadrons were joined by 114 Halifaxes from 420, 424, 425, 427, 429, 431, 432, and 433 squadrons on an attack at Dusseldorf. The crews were over the target at between 16,000 and 22,000 feet, releasing 284,000 lbs of high explosives and 469,000 lbs of incendiaries. According to reports, bombing was accurate and severe damage was caused.

      F/O D. Snider from 408 squadron returned early as the stbd inner was u/s. They landed safely at base.
      W/Cdr D. Jacobs returned early as the stbd inner caught fire. They landed safely at base on 3 engines.
      F/O E. Rognan bombed early as they were coned by search lights.
      F/Lt H. McIver was coned by search lights. They were then damaged by flak. There were holes in both wings, stbd flap, tail fin, and rear turret.
      F/Lt J. Weis landed at Burn on return.
      F/Sgt E. Vaughan had the stbd inner u/s after being hit by a load of incendiaries. They landed safely at base on 3 engines.

      F/Sgt R. McKay from 420 squadron blew a tire on take off. They returned safely to base.
      P/O P. Lapointe was hit by flak, not serious.
      P/O W. Fenton was hit by flak, the hydraulics were damaged.
      P/O E. Heimpel landed at Coningsby due to a fuel shortage.

      F/O J. Lambert from 424 squadron returned early as they could not climb.
      P/O W. Vornbrock RCAF and crew, flying Halifax III LV-780 coded QB-M, failed to return from this operation.

      Sgt L. Walters RAF
      F/Sgt J. Laird RCAF
      P/O F. Cammaart RCAF
      Sgt L. Hanson RAF
      P/O J. Renning RCAF
      Sgt F. Morrisey RCAF–POW
      6 crew were killed and 1 POW after being attacked by a nightfighter over Tillburg and crashing near Goirle, Holland.

      F/O B. Wilmot from 425 squadron had the stbd outer u/s before the target. The bombed and returned safely to base on 3 engines.
      F/Sgt S. Milliken landed at Breighton on return.
      P/O J. Brisson RCAF and crew, flying Halifax III LW-633 coded KW-O, failed to return from this operation.

      Sgt I. Welch RAF
      F/O E. Fortin RCAF
      W/O2 J. Davidson RCAF–POW
      F/O J. Desrosiers RCAF–POW
      P/O J. Legault RCAF
      P/O J. Hurteau RCAF
      5 crew were killed and 2 POWs after being shot down by flak and a night fighter.

    • Mr Vermunt,
      I do have a love letter that J.H.C. Legault wrote to his fiancée on August 1942. I bought this in an antic shop. I am going on his grave on summer 2019 in Groesbeek and would like to meet you and your Grandma if she is still alive. I will bring the authentic love letter for her.

      • Excellent, merci ! J’ai fait un petit montage avec Paul-Émile Leduc, enfant, en utilisant l’extrait du journal La Patrie de 1944, où on parle de lui et de deux autres membres de l’escadron.

      • Voici ce que j’ai…

        J. Paul Émile Leduc
        Matricule J/89993
        Grade P/O (Pilot Officer)
        Air Gunner
        Équipage J.Y.J. Côté
        Résidence 7420 Nelson, Montréal, Qc

        À propos du pilote
        Joseph Yvon Jacques Côté
        Matricule J/19722
        grade F/O (Flying Officer)
        Médaille DFC
        Résidence Joliette, Qc

      • Vous pouvez m’écrire et je vais pouvoir honorer la mémoire de Paul-Émile Leduc.

      • Formidable ces informations sur Paul-Émile Leduc ! On voit que vous maitrisez votre sujet sur le bout des doigts. Vraiment impressionnant vos recherches, je dirais même étourdissant ! De mon côté, j’ai connu le futur membre de l’escadron après avoir fait des fouilles dans les photos d’une vieille malle. Du temps donc, où il faisait le fanfaron dans sa voiturette de course ! Paul-Émile apparaît probablement sur l’une des photos d’équipage de votre site, mais je ne saurai le reconnaitre. Un de ses descendants directs se manifestera peut-être un jour. Le tam-tam résonne !

      • En comparant la photo de son frère Roger sur votre site, je penche pour le troisième.

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