La fameuse tourelle ventrale du Halifax: Prise 2

Note

Mon deuxième billet, écrit en septembre 2010, suite à mes rencontres avec Jean-Paul Corbeil.

Monsieur Corbeil m’avait dit qu’il aurait aimé écrire un livre sur ses mémoires de guerre, mais qu’il était maintenant trop âgé. Je ne savais pas à l’époque que j’étais en train d’écrire ses souvenirs de guerre sur mon blogue.

Une deuxième rencontre, puis une troisième, puis… vous savez toute l’histoire si vous lisez ce blogue depuis.

Dans ce billet Prise 2, j’ai ajouté quelques images.

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Début

J’ai eu un petit cadeau de monsieur Corbeil…

Jean-Paul Corbeil, mitrailleur, et Pierre Gauthier, navigateur

Monsieur Corbeil m’a dit qu’on ne voyait pas grand’ chose quand on était à ce poste dans un bombardier Halifax. La tourelle était dotée d’une mitrailleuse de calibre 0.50.

mitrailleuse

Monsieur Corbeil et moi sommes allés rendre visite à monsieur Pepin, le mitrailleur arrière de l’équipage de Jacques Terroux.

Monsieur Pepin avait cette photo…

Mais elle était en haute résolution.

Romuald Pepin et Jean-Paul Corbeil m’ont parlé de leur mission sur Bourg Léopold en Belgique.

Connaissais pas…

C’est lors de cette première mission que monsieur Pepin a reçu sa DFC.

Corkscrew starboard…

Corkscrew port…

corkscrew

Le Halifax était attaqué par des chasseurs allemands.

Voici la citation de la DFC de Romuald Pepin…

PEPIN, P/O Joseph Romuald (J89008)

- Distinguished Flying Cross

- No.425 Squadron

- Award effective 6 January 1945 as per London Gazette dated 19 January 1945 and AFRO 508/45 dated 23 March 1945.

Born 1919 in Farnham, Quebec; home in Iberville, Quebec (taxi driver); enlisted Montreal, 22 August 1939.  Trained at No.9 BGS (graduated 17 September 1943).  Commissioned 1944.  Medal presented in Montreal, 25 November 1949.  No citation other than "completed …numerous operations against the enemy in the course of which [he has] invariably displayed the utmost fortitude, courage and devotion to duty."  DHist file 181.009 D.1730 (PAC RG.24 Vol.20607) has recommendation for a DFM, dated 10 October 1944.  He was then a Flight Sergeant who had flown 35 sorties (171 hours 15 minutes):

Flight Sergeant Pepin, a rear gunner on a Halifax bomber, has just completed a tour of operations over enemy country.  He has bombed the heavily defended targets of Wesseling, Hamburg, Stuttgart, Kiel, and Wanne Eickel.

Throughout his whole tour of operations, Flight Sergeant Pepin has exhibited exceptional skill as an air gunner and coolness in the face of the enemy.

On May 27th, 1944, after having attacked a target with great success on Bourg Leopold, Belgium, the bomber was attacked by enemy aircraft.  Flight Sergeant Pepin sighted the enemy and displaying exceptional keenness, this rear gunner gave evasive action to the captain, thus undoubtedly saving his bomber from destruction.

His presence of mind coupled with a keen sense of timing have been responsible for the safety of this crew on more than one sortie.

Alouette…

Fin

 

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